Dag 6 - 31 maart - tweede dag in de jungle

3 april 2023 - Gunung Leuser National Park, Indonesië

Weinig, of eigenlijk niet geslapen deze nacht. We hebben allebei meerdere malen, los van elkaar, bedacht; “ niet nog een nacht. We hebben orangs gezien en het is goed zo”. Maar dan komt de ochtend en heb je weer dat prachtige uitzicht en al die mooie geluiden, muziek uit het oerwoud.

OntwakenOntbijt dag 2

Dus na het ontbijt (geserveerd op het sponge Bob kleed😂) vol goede moed weer de jungle in. Het is warm, nat en glad, de nodige uitdagingen onderweg. Deze dag ging Johan (vader van Tommie) mee als gids. Op pad met een expert. Deze man is opgegroeid in de jungle. Kent ieder paadje, ieder dier en plant en kent alle geluiden. Als hij voorop loopt dan zie je hem één worden met de wereld om hem heen. Heel bijzonder om te zien en een inspirerende man. Hij is al 25 jaar verbonden aan Gunung Leuser nationaal park en zet zich in voor conservatie en biodiversiteit. Naast de zwaar bedreigde orang- oetan leeft in deze hotspot van biodiversiteit ook de Sumatraanse neushoorn en - olifant. Genoeg om voor te vechten.

Helaas zowel in de ochtend en middag geen apen te bekennen en ook de Hornbills lieten zich niet horen. Maar gelukkig was daar Johan met al zijn prachtige verhalen en een onuitputtelijke kennisbron. Zo mooi om zijn kennis uit de praktijk te horen. De meest waarschijnlijke reden dat het stuk oerwoud zo stil is dat er predatoren aanwezig zijn, dit kan de Sumatraanse tijger of Nevelpanter zijn. Nadat hij dit vertelde heeft Frits constant om zich heen gekeken en heeft hij de daaropvolgende nacht met een wat angstig gevoel de nachtplas gedaan, net iets voorbij ons kamp.

We zagen her en der nog wat oude nesten van de orang-oetans. Zo’n nest maken zij in 5 minuten en in principe maken ze iedere keer een nieuw nest. Behalve de wangplatenman; de dominante man. Hij is lui en gebruikt vaak 3 dagen hetzelfde nest, mocht deze bevuild zijn dan legt hij er gewoon wat nieuwe bladeren overheen. Een orang-oetan weet wanneer er regen komt en hoe lang het gaat regenen. Is het een korte bui; geen nest. Is het een aanhoudende bui van een paar uur; 5 minuten voor aanvang regen wordt een nest gemaakt en wordt omgekeerd als paraplu gebruikt. Duurt de regen een paar dagen dan wordt het nest in hun favoriete vijgenboom gemaakt zodat zij vanuit hun nest de vijgen kunnen plukken en eten.

Bij het vallen van de avond waren ineens de apen terug. Een groepje long tailed makaken verzamelde zich bij de afwasplek in de rivier om de verloren rijstkorrels te zoeken.

Long tailed macaques bij de rivier Alas

Long tailed macaques bij de rivier Alas

Een mooie afsluiting van deze dag.

Ons voornemen om pas rond middernacht ons matje op te zoeken (strategie: dan is de nacht korter) strandde om 21:00 uur. Omdat we zo moe waren maar ook omdat ons Westerse lijf echt niet meer wist hoe die moest zitten op een steen.

Nacht 2 in de jungle, wat voor ons beiden echt wel voelde als een persoonlijke overwinning.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade