Dag 5 - 30 maart - op weg naar ons kamp in de jungle

30 maart 2023 - Gunung Leuser National Park, Indonesië

Ontwaakt in ons guesthouse en na een heerlijke koude douche en een goed ontbijt volledig bepakt op weg naar de start van ons jungle avontuur. (zie Video)

We hebben ons thuis goed ingelezen over wat we mee moeten nemen, aan moeten trekken en nodig kunnen hebben. Dus de junglekleding aan, diarree remmers in de tas, een walm van Deet om ons heen, goeie schoenen en sokken zo hoog dat de broek erin kan. Op de vraag of we nog bloedzuigerbeschermers nodig hebben antwoorden we heel stoer; “ nee, dat hoeft niet want we doen onze broek in onze sokken”.

Met bepakking op pad

Samen met onze gids (en gastheer) Tommie zetten we onze allereerste stappen in het tropisch regenwoud van Sumatra: het Gunung Leuser Reservaat.
Het Gunung Leuser reservaat is een van de rijkste regenwouden van zuid-oost Azië. Het is zo’n 7927 km2 groot en strekt zich uit aan de grens van Noord Sumatra en de provincie Aceh. Het is tevens één van de laatste plekken waar je nog wilde orang-oetans kan zien. Voor ons een belangrijke reden om deze tocht te ondernemen.

Na een klein half uurtje lopen spotten we onze eerste orangs al! Moeder en kind die een siësta aan het houden zijn. We zijn direct al blij en zien uit naar nog meer!

Orang-oetansOrang-oetans

Rond het middaguur komen we aan bij ons junglekamp bij de rivier. Wat een mooie plek! (zie video) We slapen onder een afdak gemaakt van zeil. We slapen in een slaapzak op een matje en badderen in de rivier. Super basic! We genieten en duwen de gedachten aan onze eerste nacht in de jungle nog even weg. We hebben ons onderkomen gezien en de matjes waarop we gaan slapen en zien dat slapen nog een beetje somber in. Eerst maar eens genieten van  een duik in de rivier en een lunch gemaakt door onze jungle chef.

Jungle kamp midden in het oerwoud

Na de lunch, en een hevige tropische regenbui, heisen we ons weer in onze jungle outfit. Ik kan niet ontkennen dat ik me regelmatig die blanke Europeaan heb gevoeld die ook de jungle eens wil ervaren met fancy junglekleding, camera’s en gestuntel. Met wat afgunst kijk ik naar de soepelheid waarmee onze gids/drager/kok zich door het oerwoud banen, eindeloos op hun hurken zitten en urenlang op een steen de mooiste verhalen vertellen. En dan heb ik het nog niet eens over slapen op een matje van nog geen cm dik….

Ons onderkomen

Maar goed… eerst weer op stap, op zoek naar wildlife. En we hebben geluk. We zien twee orang- oetans met kind, Thomas leaf monkeys en Long tailed macaques

Thomas leaf monkeyThomas leaf monkeyOrang-oetan

Terug in het kamp is het een zegen de rivier in te kunnen. Oh ja… en wat bloedzuigers van onze  ( met name Frits) enkels gehaald. Toch die bloedzuiger beschermers moeten hebben 😊 Onze kok had weer een prima maaltijd gemaakt. En dan komt dat moment dat je denkt; “ ik ben bekaf en wil lekker slapen” . Na een kijkje op de klok was het pas 8 uur en ontdek je hoe je thuis je avonden vult met het checken van je socials en het staren naar je tv. In de jungle ga je vroeg slapen, althans dat was de bedoeling.  Wetende dat er tijgers en nevelpanters in het gebied lopen en dan ook nog eens te horen krijgen dat we onze camera’s naast ons in het midden moeten leggen wegens ongure types die het op dure spullen van toeristen hebben voorzien, ja zelfs in de jungle. Mannen die weten waar de kampen zijn, en bekend in het oerwoud kunnen in de nacht het zeil boven je hoofd open snijden omdat ze weten dat daar de camera’s meestal liggen. Gelukkig lig ik met 3 mannen onder ons zeiltje.

slaap lekker !

1. Lisa:
    3 april 2023
    Wauw orang oetans gezien! Je grote droom! Super blij voor je dat je dat hebt mogen meemaken :)
  2. Manon:
    3 april 2023
    Wat een geweldige ervaring en moedig van je om zo de jungle te mogen beleven.
  3. Pauline Bomhof:
    3 april 2023
    Wauw gaaf wendy blij voor je en je mannetje
    Heel bijzonder!!!
  4. Keetie: