Dag 27 - 21 april - De Westkust van Nusa Penida

22 april 2023 - Nusa Penida, Indonesië

Vandaag weer met Yogi op pad, op ontdekking langs de westkust. De Westkust is wat ruiger en heeft mooie plekken met namen die je doen afvragen wat je gaat zien zoals; Angel’s Billabong en Kelingking Beach, Crystal Bay, Broken Beach, Manta Point.

Maar voordat we de westkust gaan ontdekken gaan we eerst met een boot de oceaan op om op  vier plekken te gaan snorkelen. Na een half uurtje varen kwamen we bij Manta Point. De plek waar je met Manta Ray’s kan zwemmen, hoe gaaf is dit!

Manta Point is wat ze noemen een “ cleaning station” . De Manta’s komen hier om zicht te ontdoen van parasieten. Een verscheidenheid aan kleine poetsvisjes zorgen hiervoor. Manta's brengen hier enkele uren van de dag door om hun kieuwen, tanden en huid schoon te maken.

Op de boot werd al verteld dat we vanwege weersomstandigheden misschien moesten uitwijken naar een ander punt. Aangekomen bij Manta Point zagen we hoge golven en ik dacht toen we “ gaan we echt die ruige zee in, vast niet, we zullen wel uitwijken”  En even dacht ik “ gewoon aan de oppervlakte op zoek naar Manta’s is ook goed hoor! “ Maar iedereen deed zijn flippers aan, maskers op en daar kwam het sein dat we de zee in mochten springen. Dus knop om, niet nadenken en springen maar 😅 Het was hard werken en ook wel wat angstig. Net op het moment dat ik dacht; dit is gekkenwerk, ik ga terug naar de boot wees de gids mij op een Manta ray. De Adrenaline giert dan door je heen, ik wilde hem zien maar ook Frits vinden om hem erop te wijzen. De Manta ray zwom onder mij door en dat was een geweldige ervaring. In de middag gingen we nog een keer terug naar Manta Point maar dan om het vanaf boven te bekijken, waar we nog een keer bevestigd kregen dat het echt een ruige zee was.

Zie (onderwater) video’s.

Na een beetje te zijn bijgekomen op de boot zijn we nog naar drie snorkelplekken gegaan. Zwemmen tussen mooie vissen en koraal. Dit was de derde keer deze vakantie maar die onderwaterwereld blijft fascinerend.

OnderwaterwereldZeemeermin 😀Zeemeermin en- man

Uitgeput van het snorkelen eerst maar eens bijkomen onder het genot van een lunch. Na de lunch door naar:

Angels Billabong: een natuurlijke infinity pool. Alleen bij een rustige zee mag je hier zwemmen en dan moet je uitkijken dat je niet te dicht aan de rand zwemt want dan stort je in de oceaan.

Angels Billabong
Vandaag was de zee te ruig en wapperde de rode vlag: niet zwemmen. Als je zag hoe de golven stuk slaan op de kust en het gat vulde met uit elkaar spattende golven die met een megakracht neersloeg in de pool dan snap je wel waarom. Hoewel er nog altijd toeristen zijn die het gevaar niet in zien en toch het water in gaan. Yogi vertelde dat er recent nog toeristen door de golven op de rotsen zijn geslagen en alles gebroken hadden in hun lichaam. Onvoorstelbaar dat er mensen zijn die geen ontzag hebben voor dit natuurgeweld.

Opslaande golven bij Angels Billabong

Hoge golven bij Angels BillabongGolven slaan stuk tegen de kust dichtbij Manta Point

Broken beach

Broken beachBroken beachEn als laatste stop van de dag Kelingking beach ook wel Dinosaur beach, hoewel ik het meer op een Walvis vind lijken.

Kelingking beach

Voor deze foto is Yogi speciaal in een boom geklommen om de beste foto voor ons te kunnen maken😊

Moe en voldaan op weg naar het hotel. Grenzen verlegd op het water, genoten van prachtige uitzichten, nieuwe kennis opgedaan en wijsheid meegekregen van Yogi.

Dit is wat hij ons vertelde:

Yogi verdiend 100.000 rp per dag, dit is zo’n 6 euro. Hij werkt voor een baas als chauffeur. Wij betalen voor zo’n hele dag een chauffeur 700.000  - 800.000 rp.

Yogi gaf ons een paar wijze (hindoeïstische) lessen: ik geef niet om geld, belangrijker is om blij te zijn en te lachen en plezier te hebben, genieten elke dag weer. Genoeg geld te hebben voor het onderhouden van zijn vrouw, zijn dochtertje en zijn ouders. Blij als hij weer een paar dagen werk heeft en kan sparen.

Sparen doen ze niet voor mooie vakanties maar voor hun kinderen zodat deze gelukkig op kunnen groeien en voor ceremonies zoals een trouwerij of een crematie. Deze kosten heel veel geld. Vaak is het zo dat het niet eens lukt om een eigen crematie te betalen. In dat geval vind er een gezamenlijke crematie plaats van overledenen uit hetzelfde dorp. Het kan zijn dat een overleden persoon na een paar jaar weer opgegraven wordt omdat er dan geld is voor een ( gezamenlijke) crematie.

En voor de zoveelste keer voel ik mij nederig (en toch ook wel wat materialistisch) deze vakantie. Wellicht toch wat van die wijze lessen mee terug nemen….

1. Pa:
    22 april 2023
    Dit is weer een geslaagde dag en een hoop wijsheid gehoord gezien geleerd
  2. Ageeth Jeijsman:
    26 april 2023
    Wat een mooie ervaring hebben jullie weer opgedaan...