Dag 26 - 20 april - de oostkust van Nusa Penida

22 april 2023 - Nusa Penida, Indonesië

En zoals alle andere dag voor vandaag ook weer een chauffeur geregeld. Via een blog hadden we een tip voor een goede chauffeur, helaas kon hij niet maar hij heeft ons wel geholpen bij het vinden van een andere chauffeur; Yogi.

Yogi stond vanochtend om 9:00 uur voor ons hotel om ons op te halen. Eerste stop was de Goa Piri Putri tempel, dit is een tempel in een grot. Yogi waarschuwde ons al dat het wel eens druk kon zijn vanwege, ja alweer, een ceremonie. Volgens het Hindoeïstische geloof is het vandaag de viering van de nieuwe maan. Toen we bij de tempel aankwamen zagen we al vele vrouwen en mannen in ceremonieel wit gekleed.

Wij mochten nog wel de tempel in. Het betreden van de tempel kan alleen maar via een smalle spleet, je komt vervolgens bij een volgende smalle spleet waar je doorheen moet kruipen om vervolgens in een grote ruime grot te komen. Ik kreeg na het kruipen door de eerste spleet in de kleine benauwde ruimte een soort van paniekaanval en wilde nog maar 1 ding; naar buiten!

Frits is doorgegaan ( de held!) ik ben buiten gebleven. Ondertussen verzamelde zich steeds meer mensen voor de ceremonie. Ik had alle tijd om alles eens goed te observeren (zie video). Toen de daadwerkelijke ceremonie begon kreeg ik wel een wat onrustig en ongemakkelijk gevoel. Ik moest wachten tot Frits weer uit die spleet tevoorschijn zou komen. Wat ik niet wist was dat er een andere uitgang was. Frits kwam daar binnen achter maar dacht; Wendy is nog boven dus toch maar terug. Met als gevolg dat, net op het moment dat de ceremonie begon, Frits door de spleet naar buiten kwam.  Ongemakkelijk moment.

Yogi neemt ons mee naar Diamond beach. Hier zien we van afstand de eerste Manta Ray’s zwemmen. Van zo’n afstand zijn het al imposante dieren en dan te bedenken dat we morgen met ze gaan zwemmen 🙏🏻

Manta RayDiamond beach

Aan de andere kant van Diamond beach ligt Atuh beach. Een strand wat via een steile, maar goed te betreden, trap te bereiken is. Wij besluiten de afdaling te maken om lekker te gaan zwemmen in die prachtige golven ( wat overigens niet mee viel…)

Atuh beach

Atuh beach

De trap af betekent ook weer de trap op😀 Een hele klim naar boven en iedere keer als we weer zo’n klim hebben volbracht zijn we trots op onszelf.

Yogi wachtte ons boven met al onze spullen op en nam ons mee naar de volgende, weer een fantastische, plek.

Thousand Islands viewpoint (zie ook video). Vanaf hier zie je de vele smalle eilandjes en unieke rotsformaties in de oceaan.

Thousand Islands uitzichtpunt

Ons laatste bezoek aan de oostkust is Teletubbies Hill, vernoemd naar de gelijknamige serie vanwege de groene heuvels voornamelijk in het regenseizoen . De heuvels waren nu al niet zo groen meer maar maakte een wat droge en dorre indruk. Yogi vertelde dat het altijd erg droog is op Nusa Penida. Zelf in het regenseizoen hebben ze soms maar een uurtje regen op de dag. Wij vonden dat je dit wel terugzag op het hele eiland. Bali is groen, vele tinten fris groen. Op Nusa Penida zijn de kusten prachtig maar vonden wij het binnenland wat minder mooi (in vergelijking met Bali)