Dag 4 - 29 maart - Berastagi/Ketambe

29 maart 2023 - Ketambe, Indonesië

Hulde voor onze chauffeur Armen!  Het was een lange vermoeiende rit van Berastagi naar Ketambe over wegen met vele bochten en enorme gaten in de weg.  Over een afstand van zo’n 175 Km hebben we ruim 6 uur gereden. Maar wat een mooie route! Door dorpjes gereden waar je het dagelijkse leven van de bewoners aan je voorbij zag gaan. Leven en werken gaan samen; verbouwen van producten zoals maïs, koffie, cacao, rijst, die vervolgens voor de huisjes te drogen liggen. De kinderen die netjes in uniform naar school gaan en de lokale markten waar je alles wat het land biedt ziet liggen.

Kinderen op weg naar school

Tussen de middag wat gegeten bij de locals; geen toeristenmenu en zeker geen toeristen ambiance, authentieker kan je het niet hebben ( zie video).
In de provincie Aceh is het meerendeel van de bevolking moslim. Dit betekent dat je niet buiten op straat mag eten ( niet helemaal duidelijk of dit alleen tijdens de Ramadan is of altijd) We moesten dan ook binnen eten. Maar eerlijk, waanzinnig lekkere Gado Gado en een verse dragonfruit sap. En dat voor nog geen 2 euro p.p.

Tegen het einde van de rit bereikte we het Gunung Leuser reservaat en werd alles steeds groener.

Ons guesthouse ligt aan de rand van het reservaat en aan de rivier.

Na kennis gemaakt te hebben met de familie die het guesthouse runt zijn we even naar de rivier gelopen. Er was een kans dat we al orang-oetans konden zien omdat ze daar nog wel eens water drinken. Helaas niks gespot, maar …

Volgens onze gids Tommie is de kans dat we orang oetans gaan zien ergens de komende drie dagen erg groot. Daarnaast nog heel veel andere dieren. Om de spanning te verhogen vertelde Tommie dat er de afgelopen tijd een aantal keer sporen van de Sumatraanse tijger zijn gezien.

We gaan het beleven!

Bananenboom bij guesthouseGunung Leuser reservaat

1. Pa:
    2 april 2023
    Gado Gado 2euro daar heb je hier nog geen kom koffie voor.En de kinder taxi fantastisch.Heerlijk ongedwongen geniet