Dag 21 - 15 april - Indonesisch koken

15 april 2023 - Ubud, Indonesië

Al weer drie weken onderweg en elke dag is anders. Waar we op Sumatra ondergedompeld werden in de islamitische cultuur is er op Bali geen ontkomen aan het Hindoeïsme ( met een Bali sausje). Het leven staat hier echt in het teken van offers, ceremonies, en vriendelijkheid, spirituele gewoontes en rituelen zijn onderdeel van de cultuur.

De offerbakjes (canang sari) zie je overal, bij de supermarkt, voor een tempel, op elke hoek van de straat zie je de kleine groene offerbakjes. Super onhandig vaak precies voor een deur van b.v een winkel of je hotel. Er op stappen wordt als disrespectvol naar de cultuur en religie gezien. De offers worden namelijk gebracht om kwade demonen goedgezind te houden en als teken van dankbaarheid voor het leven.
Twee keer per dag wordt er een offer gedaan. Aan het begin van de dag een offer met gestoomde rijst en later op de dag een bloemenoffer als dank voor de harmonie. Elke kleur bloem staat symbool voor een andere god en dient in een bepaalde richting geplaatst te worden. Balinezen offeren dus elke dag een deel van hun voedsel aan de goden. De geur van wierrook, die in de offerbakjes staan kom je steeds opnieuw tegen.

In de offerbakjes die van palmbladeren zijn gevlochten zitten bloemen, wierook, rijst, fruit maar soms ook (Oreo) koekjes.

Het rondbrengen van de offerbakjesBloemen op de markt voor in de offerbakjesBloemen op de markt voor in de offerbakjesDe palmbladeren om de offerbakjes te makenOfferbakje

Offerbakje met koekje bij de waterval

Traditioneel Balinees eten is ook onderdeel van de cultuur. Tijd om ons daar eens in te verdiepen. Hoe kan je dit beter doen dan zelf een kookcursus te volgen.

Bali Farm Cooking School

Vanmorgen om 7 uur stonden wij al op ons vervoer te wachten naar de Bali farm cooking. Het eerste onderdeel was een bezoek aan de lokale markt waar we een deel van onze ingrediënten hebben gehaald voor de te bereiden gerechten.

De producten die in de traditionele kruidenpasta zitten

Het tweede onderdeel was het plukken van kruiden en groente in de tuin van de Bali farm.

Oogsten uit de tuin

Het derde onderdeel was het bereiden van de gerechten.

Als basis voor veel gerechten wordt de Bumbu Bali gebruikt. Een geurig en rijke pasta van heel veel verschillende kruiden en basis ingrediënten.

Bereiding Bumbu Bali

We hebben 6 heerlijke gerechten gemaakt en geproefd. De absolute toppers waren wel de Sweet Sour Tempe

Sayur Urab en Sweet Sour Tempe

En de Bali Saté Lilit met de Sambal Matah.

Bali saté, Balinese chicken curry en chicken met Sambal Matah

Ontzettend leuk (en lekker) om dit gedaan te hebben. Kennis opgedaan over de Balinese keuken en onze kookkunsten hebben een upgrade gekregen.

Kijken of het thuis net zo lekker smaakt😉

1. Pa:
    15 april 2023
    Wat. Een belevenis in Bali Indonesië dit is geweldig om dat mee te maken.En de keuken zal mij ook wel bevallen jullie mogen alle kruiden en pastaas wel onthouden
  2. Fred Jeijsman:
    17 april 2023
    dit schept wel verwachtingen, heh!?!?