Dag 17 - 11 april - Menjangang eiland en Brahma Vihara Ashrama

11 april 2023 - Munduk Village, Indonesië

Vandaag snorkelen!

Op weg naar het eiland Menjangang

Menjangan is een klein eiland, gelegen in een beschermd natuurgebied in het noorden van Bali: Bali Barat National Park. Dankzij de ongelooflijke variëteit aan koraal en tropische vissoorten, kristalhelder turkoois water en een zeer kalme zee is het een echt snorkelparadijs. Wij hadden het geluk en de pech dat we buiten het seizoen waren. Het geluk was een gids en een boot helemaal voor ons alleen. Pech was dat we deze boot, waar normaal 10 mensen op meegaan, volledig moesten betalen. Daarnaast betaalden we toegang tot het national park en een toeslag voor een douche en omkleed plek na afloop. Helaas heb ik hier geen foto van maar stel je 4 vervallen met mos en viezigheid begroeide muren voor waar een buisje uit de muur kwam waar, denk ik, water uit kon komen😀 Maar.. wat was dit het waard! Onze gids vertelde ons over het koraal en alle problemen die het koraal doen afsterven o.a bevuiling en overbevissing. Het plastic is, met name na het regenseizoen, een groot probleem.
hij vertelde ook dat in 1987 het koraal bijna afgestorven was. Mede oorzaker hiervan was de, uit Australië overgekomen doornen kroonzeester, deze dood het koraal en heeft geen natuurlijke vijanden.  Door de overheid werd er een beloning gegeven aan duikers die de zeester vingen. 100.000 RP per zeester.  Het resultaat bleef niet uit, het koraal herstelde zich.

Omdat deze koraalriffen zo ernstig bedreigd zijn, worden ze nu beschermd door de Friends of the Reef campagne. In 1998 werden er wel 110 soorten koraal geregistreerd rond de zee in Bali Barat, die behoren tot achttien verschillende koraalfamilies.

Als gouden randje om deze dag ook nog een karetschildpad gezien. De gids had nog geen 5 minuten ervoor verteld dat de kans dat we een schildpad zouden zien vrij klein was. En wat zien wij…. Stelletje bofkonten.

Geen foto’s om te illustreren wat we gezien hebben maar dit was een bijzondere ervaring en ook vandaag weer nog bewuster geworden dat wij zuinig om moeten gaan met onze planeet.

Een tweede bijzonder ervaring vandaag was het bezoek aan Brahma Vihara Ashrama, het grootste boeddhistische klooster/tempel op Noord - Bali. Wat een rustgevende plek om te zijn. Een mooie afsluiting van weer een fijne dag op dit mooie eiland.

Brahma Vihara AshramaBrahma Vihara AshramaBrahma Vihara AshramaBrahma Vihara AshramaBrahma Vihara Ashrama

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Robbert: