Dag 8 - 2 april - Van Ketambe naar Samosir

3 april 2023 - Tuk Tuk, Indonesië

Ontwaakt in ons guesthouse. Wat is een zacht matras, een koude douche en een wc pot met bril fijn zeg!

Inpakken, ontbijten en door naar onze volgende bestemming: Samosir eiland in het Tobameer. Op tijd weg want een lange rit. Dat was de bedoeling….

De avond ervoor hadden we onze vieze schoenen buiten laten staan. In de ochtend bleek 1 schoen weg te zijn. We verdachten de huishond. Met een aantal mensen op zoek naar de schoen, deze bleek door de buurhond meegenomen te zijn en lag bij de buren in de tuin. Na de schoen weer herenigd te hebben met de andere helft konden we vertrekken.

Kleine impressie van wat we onderweg zien, zie video’

Aangekomen op Samosir hebben we kennis gemaakt met de tradities van het Batak volk. Vrouwen die de hele dag achter een weefgetouw zitten om de Ulos te maken. Deze handgeweven kleden worden gedragen bij speciale dagen en ceremonies.
In Ambarita staan een aantal traditionele Batak- woningen. Een gids heeft ons vol passie en geheel opgaand in zijn verhaal over de Batak Siallagan verteld die hier woonde. Een traditioneel Batak volk.  De Radja woonde in het grootste huis, samen met zijn vrouw en kinderen. Zijn huis had vele statussymbolen, het was groter dan de andere, de trap was inpandig en aan de buitenkant zaten ornamenten waaronder de borsten van een vrouw. Voor de Batak Siallagan waren vrouwen belangrijk, of eigenlijk vrouwen die kinderen baren. Een groot gezin, wel 20 kinderen stond o.a. voor geluk.  Verder een gruwel verhaal over rechtspreken en het eten van mensen😉

De algemene begroeting in Indonesië is Selamat Pagi/siang/malam/jalan.  Op Samosir is de algemene begroeting Horas, Horas, Horas en wordt op vele momenten op de dag gebruikt voor welkom heten, hallo zeggen en al het best wensen.

Horas, Horas, Horas

1. Robbert:
    17 april 2023
    Herkenbaar verhaal met die schoen, dat hebben we hier elke dag met onze Morris…😂🥴