Dag 16 - 10 april - Tabanan/Munduk

11 april 2023 - Munduk Village, Indonesië

Met chauffeur vandaag vertrokken naar Munduk, onze volgende plek voor de komende drie dagen.

onderweg hebben we gelijk een paar prachtige plekken meegepakt. De eerste was absoluut het hoogtepunt van de dag; de Jatiluwih rijstvelden (zie ook video) Deze staan op de Unesco wereld erfgoed lijst en ik snap wel waarom. Dit wil je absoluut behouden.
Wij hebben een wandeling door de rijstvelden gemaakt van zo’n twee uur. Onderweg kom je 50 tinten groen tegen, kleine tempeltjes waar de offers van die ochtend nog in liggen. Rijsttelers in het veld en hun koeien die soms op stal staan.
wild fruit en prachtige bloemen. Vlinders en Libelle’s waarvan de kleuren je tegemoet komen.

Jatiluwih rijstvelden

Op stal

Wat een geluk dat we hier dit mooie blauwe vogeltje tegenkwamen: de king fisher, onze ijsvogel.

King fisher

Na de rijstvelden door naar Purah Ulun Danu Bratan. Een mooie tempel maar helaas erg toeristisch, compleet met hamburgers en souvenier winkels. Even rondgelopen maar te druk naar ons idee.

Puru ulan danu bratanPura ulun danu bratan

Pura ulun danu bratan

De volgende stop was op aanraden van onze chauffeur, een koffie en thee plantage. De gids vertelde ons van alles over de teelt van koffie en het productieproces.

Koffieplant

Voor de thee hebben ze een tuin vol kruiden waar de theeën ( en ook de koffie) van gemaakt worden. Bijzonder was dat ze op deze plantage een aantal Civet katten hebben die ze inzetten voor de teelt van Luwak bonen.
De Civet is de beste natuurlijke koffiekenner.
Dit nachtelijk, katachtig zoogdier nuttigt alleen de koffiebessen op hun piekrijpheid.
Eenmaal genuttigd transformeren de bonen zich door de maagsappen en enzymen van de Civet in een zeer delicate
en zeldzame koffie.

Natuurlijk wilde ik het verschil proeven. Ik kreeg een kop Balinese koffie en een kopi Luwak. En ja… de kopi Luwak was vele malen lekkerder. Mijn nuchterheid dacht wel gelijk: “ is de andere koffie met opzet niet wat minder lekker gemaakt” Maar goed, weer een ervaring rijker.

De thee en koffie proeverij was leuk om te doen en toch ook wel verrassend. Zo drinken we een heerlijke Mangosteen thee, lekker fris. En proeven we het verschil tussen rode en witte gember waarvan de witte vele malen sterker smaakt. De koffie mag eigenlijk geen koffie heten. Het is tot poeder gemalen koffie die gemengd wordt met tot poeder gemalen kruiden/vruchten en palmsuiker. Resultaat is een hele bleke koffie met de smaken; avocado, ginseng, ginger, Padan, cocos etc..

Proeverij koffie en thee

We eindigen de dag bij ons onderkomen tussen frisgroene rijstvelden. Dankbaar voor deze mooie dag.

Rijstplanten bij ons onderkomen

1. Robbert:
    17 april 2023
    Begrijp ik nou goed dat ze koffie maken van Civetkattenpoep?