Dag 16 - Trondheim

29 juni 2024 - Trondheim, Noorwegen

Lekker uitgeslapen en goed ontbeten, tijd om Trondheim te verkennen. Op een loopafstand van ons hotel ligt de Nidaros-kathedraal

“Al bijna 1000 jaar komen mensen naar de Nidaros-kathedraal met hun leven, hun verlangens en hun hoop...”

Met een regenachtige start van de dag en met al onze verlangens en hoop gaan wij deze kathedraal ook maar eens bezoeken. En wat een goed idee was dit! Wat een prachtig gothisch bouwwerk met een rijke geschiedenis.

De kathedraal is gebouwd boven het graf van Olav de Heilige, de Vikingkoning. De bouw van de Nidaros-kathedraal begon in 1070 en werd rond het jaar 1300 afgerond. We besloten nog even te blijven om de aangekondigde orgel meditation bij te wonen. Gezien het enorme orgel ( twee zelfs) waren we wel benieuwd naar hoe dit  zou klinken in die enorme ruimte.
De meditation zou ongeveer een half uur duren volgens de aankondiging

“Een half uur om de ziel aan te vullen “

Laat maar komen! Tonen die heel klein en fragiel begonnen in die enorme ruimte zwelde naar het einde toe aan in groots en meeslepende bombastische klanken wat bij ons beide kippenvel veroorzaakte. Na een half uur stonden we buiten. Onze ziel was aangevuld en de zon scheen.

Nidaros kathedraalNidaros kathedraal Nidaros kathedraal

Met de zon op ons gezicht lopen we via de oude stadsbrug Gamle Bybro de wijk Bakklandet in.

De oude brug “Gamle Bybro”

Blijft lastig die selfies maken…

Bakklandat is het oude gedeelte van Trondheim (wat in de oude tijd overigens Nidaros heette) en hier staan die mooie authentieke huizen in de straatjes en de pakhuizen langs de Nildelva rivier.

Huisjes in de wijk Bakklandet

Langs de Nidelva rivier

Het mannetje van de radio

Het tweede gedeelte hebben we los van elkaar doorgebracht. Frits al stappend de rest van de stad door richting het fort. Ik strompelend richting hotel om even wat rust te nemen (dag ervoor is het in mijn rug geschoten)

Uitkijk over de stad Trondheim

Bank gebouw

Met hernieuwde energie ( van mijn kant) samen de dag afgesloten op het terras met een Aperol spritz en daarna lekker Indiaas gegeten.

Wat een zalige stad Trondheim!

Tot morgen.

1. Heidi Cieremans:
    1 juli 2024
    Als ik de foto's en verhalen kon liken met een hartje zou ik dat bij alle foto's en verhalen doen. Bij deze ❤️

Jouw reactie