Dag 15: reisdag naar Trondheim

28 juni 2024 - Trondheim, Noorwegen

Vandaag een lange reisdag, 456 km te gaan naar Trondheim. Wel de nodige tussenstops om niet de hele dag alleen maar aan het rijden te zijn. De eerste tussenstop was in Mosjøen.

Sjøgota is het oudste gedeelte van de stad Mosjøen met houten handelshuizen, aanlegsteigers e.d. uit 18e en 19e eeuw. Als je daar loopt waan je jezelf even in de 19de eeuw. Het is een levend openluchtmuseum waar mensen nog wonen en werken.

Sjøgota, pakhuizen 18e en 19de eeuwSjøgota

Sjøgota

De volgende stop was in het plaatsje Grong. Hier vind je de langste zalmtrap van Europa en het zalmmuseum. Dat vinden was alleen nogal een ding…..Het regende inmiddels behoorlijk. Nergens borden met zalmtrap. Naar plekken gereden waarvan we dachten dat het daar kon zijn… niks. Bij de plaatselijke slijter gevraagd ( en twee flessen wijn gekocht), die medewerkers hadden vraagtekens boven hun hoofd. Een zalmtrap??? Uiteindelijk kregen we een naam waarvan ze dachten dat het daar kon zijn… niks. Nog een keer op Google gezocht en op een blog vonden we foto’s gemaakt vanaf een camping tegenover de zalmtrap. Naar die camping gereden…. Niks. Het lijkt een goed bewaard geheim die zalmtrap, zo goed dat wij hem niet hebben gevonden. En we hebben echt ons best gedaan!

Stop nummer 3 zou ons in het plaatsje Steinkjer naar het Steinkjer kerkje brengen. Volgens goed speurwerk van Frits door allerlei blogs zeer de moeite waard voor een stop. De navigatie bracht ons inderdaad naar een kerk maar niet het pittoreske staafkerkje uit het jaar 1000. Die we verwacht hadden. Voor ons doemde een grote bakstenen kerk op uit 1962! Waar ging het mis???

En als je eenmaal een bezoek aan een kerkje in gedachten hebt dan wil je ook een kerkje zien😉 uiteindelijk in een dorp een half uur verder nog een stop ingelast met een prachtig oud kerkje: de Stiklestad-kerk

Speciaal voor de fans van de serie Vikings: De Stiklestad-kerk is een stenen kerk uit de periode 1150 – 1200. Volgens de overlevering werd de kerk gebouwd boven het altaar waarvan wordt aangenomen dat dit de plaats is waar Olav Haraldsson viel tijdens de slag op 29 juli in 1030.

Rond 19:00 uur kwamen we aan in Trondheim. De zon scheen inmiddels weer. Na ons geïnstalleerd te hebben in ons hotel nog even de stad in gegaan. Pizza gegeten en wat rondgelopen. Wat een waanzinnig mooie gebouwen en wat een historisch karakter. Dat beloofd wat voor morgen, dan gaan we echt de stad verkennen.

Tot morgen!

1. Ageeth Jeijsman:
    29 juni 2024
    Bijzonder hoe die huizen worden gebouwd met een paar balken en stenen om de boel waterpas te houden. Zou in Nederland ondenkbaar zijn 🙂

Jouw reactie