Dag 14: Mo I Rana

27 juni 2024 - Dalselv, Noorwegen

Vandaag heel rustig opgestart. Ontbijten met kop koffie in de zon, dit beloofd een mooie dag te worden.

Op aanraden van de eigenaar van Yttervik ( onze accommodatie) een bezoek gebracht aan Mo I Rana. Het stadje ligt  tegen het nationaal park Saltfjellet-Svartisen en aan de uitloper van de Ranfjorden.

De eigenaar weet overigens wat goed gastheerschap is. Wat een verschil maakt dat hè? Door hem en zijn medewerkers heel prettig ontvangen op dag van aankomst. Zeer behulpzaam en altijd vriendelijk gedag zeggen. Plannen om nog eens deze kant van Noorwegen op te gaan dan is dit plekje een absolute aanrader.

Eerst brengen we een bezoek aan het oude stadsgedeelte; Moholmen, een kern van mooie oorspronkelijke houten huizen in allerlei kleuren met begroeide daken.  Hier staat ook een tien meter hoog granieten beeld in het water; Havmannen ( mannen van de zee)

Havmannen

Na een lichte lunch naar het startpunt van onze wandeling. We hebben gekozen voor een wandeling die gekenmerkt staat als “makkelijk”. Voor ons pittig genoeg😉. Een steile klim door het bos bracht ons bij een goede beloning; het uitzicht ( zie video). Een erg mooie wandeling door bos, langs kleine watervalletjes, varens en kleurrijke bloemen. En…. een kudde schapen ( zie video, geluid aan)

Moe maar voldaan terug naar ons huisje en aan de prosecco. Het leven is goed!

Tot morgen!

Jouw reactie