Dag 12 en 13: vertrek Lofoten richting Trondheim

26 juni 2024 - Dalselv, Noorwegen

Vandaag een reisverhaal van 2 dagen. Gisterochtend zijn we vanuit Svolvaer vertrokken richting het uiterste puntje van de Lofoten; Moskenes. Hiervandaan vertrekt de Ferry richting Bodø. Terug naar het vasteland.

Op tijd het bed uit want we willen graag in de ochtend het laatste stukje Lofoten in ons opnemen. De Ferry vertrekt om 14:45 uur en we weten inmiddels dat we echt op tijd moeten zijn.
De regen komt met bakken de lucht uit en de wolken hangen heel laag. Met trui, vest en regenjas aan trotseren we moeder natuur om nog wat van de natuur op de Lofoten te zien. En eerlijk; we balen van de regen maar zien zelfs dan nog hoe mooi de Lofoten zijn. Zeker het gedeelte tussen Svolvaer en Moskenes.

Strand Lofoten

Als we even het weer en de temperatuur vergeten dan had dit ook een strand op Bali kunnen zijn. Hagelwitte zandstranden, een azuurblauwe zee en een Bali vibe strandtentje ( met lekkere koffie 😉)

Overigens een leuk feitje: als je in Noorwegen ( en ook in Finland) gewone koffie besteld dan krijg je altijd filterkoffie. Eigenlijk krijg je het niet eens. Vers gezette koffie staat klaar in grote thermoskannen en je mag zelf inschenken. Regelmatig is er een keuze aan wat je in je koffie kan doen. Gewone melk, havermelk, gewone suiker, rietsuiker.

Lofoten

Bijna bij Moskenes aangekomen stoppen we bij Anita’s Seefood. In een blog over Noorwegen gelezen dat de visburgers hier geweldig zijn. Daar moeten wij dus ook heen! Het kost wat maar dan heb je ook een gigantisch broodje visburger met toppings van verse vis naar keuze.

De Ferry doet er 3 1/2 uur over, vanwege het slechte weer vandaag wat langer. Ruige zee ( de vis is binnen gebleven😉) en laaghangende bewolking; dus geen adembenemende vergezichten. Aangekomen in Bodø nog een half uurtje rijden naar Nygardsjoen, daar is ons volgende onderkomen: Polar Cottage House.

Onze Polar Cottage

26 juni, de zon heeft er zin in en wij ook! Met een kop koffie in de zon de dag starten in een prachtige omgeving. Gelukkiger kan je mij niet maken.

Na mijn geluksmomentje de auto weer ingeladen, schoenen aan en gaan! Op weg naar Skamdal. Kleine verandering in de plannen. Het oorspronkelijke idee was op weg naar Trondheim te overnachten in Mosjoen. Na nog eens goed de recensies te hebben gelezen van het hotel daar hadden we er niet zo’n goed gevoel bij. Nogal negatieve ervaringen en met het vooruitzicht daar twee dagen te zijn besloten we wat anders te zoeken.
We stonden toch in de rij van de Ferry dus tijd genoeg om even op booking en Air B&B rond te kijken.

Onze nieuwe bestemming is dus Skamdal. Onze route er naar toe was prachtig! Onderweg meerdere malen de auto uit voor een wandeling. Picknicken in de zon bij een waterval, mijn dag was al goed maar dit is de bonus.

Waterval

Het laatste stuk van onze rit ging door Saltfjellet- Svartisen nationaal park. Wat een landschap! Geiten en met name schapen lopen hier vrij rond. Op onverwachte momenten lag daar ineens een schaap op de weg, die eiste de weg ook echt op. Ga maar aan de kant met je Peugeot! Ik realiseerde me dat ik zo kan genieten van die onverwachte momenten die je tegen kan komen. Geen verwachtingen hebben van iets geeft ook geen teleurstelling en geluksmomentjes tegenkomen die je niet verwacht zijn de pareltjes. Ook al is het (maar) een schaap.

Einde van de dag de poolcirkel gepasseerd. Natuurlijk is hier een ware toeristische trekpleister van gemaakt. Daar even doorheen kijkend was het best bijzonder. Hoog in de bergen, resten sneeuw en het gevoel dat je de toppen aan kan raken.

Artic Circle Center

Artic Circle

Het is nu 21:21 uur. De zon geeft ons nog steeds warmte. Straks een wijntje opentrekken en relaxen!

Zo fijn!

Voor een impressie van ons uitzicht zie ook de video.

Tot morgen!

1. Fred Jeijsman:
    27 juni 2024
    mooi allemaal zeg! hopelijk blijft het zonnetje nu schijnen
  2. Ageeth Jeijsman:
    28 juni 2024