Dag 13 - Capitol Reef National Park

3 juni 2019 - Green River, Utah, Verenigde Staten

Avontuur! Dat is het woord voor deze dag.

Via route 12 ( scenic byway) zijn we naar Capitol Reef gereden. Een erg mooie route inderdaad. Deze weg wordt ook wel de million dollar road to Boulder genoemd. Deze weg heeft een  miljoen dollar per mijl  gekost om hem aan te leggen.

Million Dollar Road

Onderweg naar het park toe weer prachtige rotsformaties tegengekomen. De uitzichtpunten waar je kan stoppen met de auto, laten je rotsformaties zien die vaak een toepasselijke naam hebben gekregen, zoals de chimney Rock.

Capitol Reef

Capitol ReefChimney Rock

Eerste stop in het park was bij het visitors centrum om de nodige informatie over het park te halen en onze route te bepalen.

Capitol Reef staat bekend als de Waterpocket Fold. Het is ontstaan door drie geleidelijke processen; afzetting, opwaartse druk en erosie. Over een lengte van 100 Miles strekt deze bergketen zich uit.

We besloten de Capitol Gorge trail te doen. Een diepe canyon met historische inscripties en een klim naar de waterpockets ook wel “tanks” genoemd. Deze “tanks” zijn natuurlijk gevormde waterreservoirs in de bergen. Het eerste stuk leg je met de auto af over een ongeplaveide weg. Op de parkeerplaats aangekomen start de trail door de canyon heen. Op een gegeven moment moet je het pad via de rotswand op om bij de tanks te komen. Het pad was steil en veel geklauter maar te doen. We kwamen hoger en hoger maar geen water....om ons heen kijkend lijkt alles op elkaar en we besloten wat herkenningspunten neer te leggen om onze weg terug te vinden. Bordjes op dit soort trails staan er namelijk niet. Opgeven was geen optie dus nog maar eens een andere kant oplopen. Ineens zagen we een cairn (steenmannetje) en verderop nog één en nog één. Bleek dat het hele pad naar de tanks toe aangegeven was met deze cairns. Later las ik dat in dit soort rotsachtige gebieden dit de wegwijzers zijn om de trail te kunnen volgen. Trots op onszelf dat we deze pittige tocht volbracht hebben en weer zoveel moois gezien hebben.

Capitol ReefCairns

Capitol ReefTanks

Capitol Reef

Best wel heel erg moe kwamen we aan het einde van de dag in ons hotel in ( en bij) Green River aan. Dit hotel is een kadootje. Mooie grote kamer met terras, uitzicht op de Green river en een zwembad.

Het restaurant naast het hotel was het tweede kadootje. Heerlijk gegeten, niet duur en ook hier een prachtig uitzicht.

D50DF865-788A-4E18-9DCB-7937F41D3C26

C06988D4-ED59-41AA-BCBF-6B5EDF704301

Bryce zal zijn eerste plek moeten delen met Capitol Reef. Wat een bijzondere plek is dit.