Dag 3 - 28 maart - Medan/Berastagi

28 maart 2023 - Berastagi, Indonesië

Een dag vol indrukken…..

Vanmorgen van Kuala Lumpur naar Medan gevlogen; een uurtje, peanuts vergeleken bij de dag ervoor.
Aangekomen op het vliegveld van Medan een klein momentje van spanning bij de security. Ondanks dat je zelf weet dat je niks “fouts” hebt in je bagage voelt het toch wat ongemakkelijk. Staat toch al snel 4-12 jaar celstraf op voor het in bezit hebben van drugs.  Ik kreeg gelijk van die visioenen van die tv serie border security. Na inspectie van de paracetamol en de ibuprofen waren de tandpasta tabletten aan de beurt. Deze bleken wat verdacht te zijn. Na te hebben moeten vertellen hoe je het gebruikt heeft  de douanier er 1 meegenomen voor nader onderzoek ( of om het misschien zelf eens te proberen…)
Maar goed, wij mochten doorlopen. En nu maar hopen dat er geen kruisje achter mijn naam staat.

Onze chauffeur stond ons al op te wachten en na een kennismaking met elkaar zijn we op pad gegaan. Deze chauffeur, Armen, blijkt een gezellige verteller te zijn en leert ons nu al van alles over wat we zien onderweg. We weten nu bijvoorbeeld dat restaurants met B1 hondenvlees serveren, restaurants met B2 varkensvlees en B3 kattenvlees. Goed om te weten.
Ook zien we onderweg Kalongs in kooien hangen. Deze Kalongs (vleermuizen) komen uit Aceh en worden gegeten maar ook gebruikt als medicijn bij astma.

Het mooie is dat je op zo’n 3 uur durende autorit al helemaal ondergedompeld wordt met de cultuur op Sumatra. Onze westerse wereld is zo anders. Hier geen verkeersborden en afgedekte veiligheidsregels. Met het hele gezin op de motor zonder helm. Bussen waar je aan de zijkant uit mag hangen. Zijspan motors waar je je complete huisraad op mee kan nemen.  En hekjes langs een afgrond doen ze ook niet aan.

De dag afgerond met een virgin moijito, met uitzicht op de vulkaan Sibayak met op de achtergrond de oproep tot gebed vanuit de moskeeën in de buurt ( zie video)

Gespot wildlife:

✔️ long tailed makaken

✔️ reuzen kever

✔️ reuzen sprinkhaan

Mega kever

Sprinkhaan

Er kan nog veel meer op..

Mobiele snack

1. Fred Jeijsman:
    29 maart 2023
    ben ik wel benieuwd welke jullie kiezen: B1, B2 of B3?
  2. Ageeth Jeijsman:
    29 maart 2023
    Hahaha 😂
    Ongelooflijk hoe anders het leven buiten ons kikkerlandje is....
  3. Riejanne&Quintijn:
    31 maart 2023
    Wij zijn wel benieuwd naar de b3…😅
    en pas maar op met die survival tandpasta🙈
  4. Robbert:
    17 april 2023